8 januari 2015

Pöjgotten besiktad

Så var det dags för lillbilen att besiktas. Min nya bil som är en gammal bil som är en liten Peugeot (eller Pöjgotten).
Domen? Bromsklossar och –skivor behöver bytas. Bra, då gör vi det, är ju bra om bromsarna fungerar :-)
Det är ju alltid meck med gamla bilar, men å andra sidan så behöver man inte betala tusentals kronor varje månad bara för att man äger en ny bilJa, jag vet. Gamla bilar är inte lika trafiksäkra och inte heller lika miljövänliga. Men det gäller väldigt gamla bilar och min bil är inte så gammal, så den spelar på rätt planhalva. (The Good Guys vs The Bad Boys.)
…och en till inte så oväsentlig orsak till att jag inte äger en ny bil, jag har inte råd. Ja, jag vet att nyare bilar är säkrare och mer miljövänligare. Men det hjälps inte, jag har inte råd. Jag skulle gärna vara mer miljövänlig, ta ett jobb nära hemmet så jag kunde åka kommunalt eller cykla/gå, men det är en annan potatis. Den tar vi en annan gång....
En "lite" äldre Peugeo, en 403 från 1959 (med deckarColombo)

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...